januari 10, 2018

Actie 4 / Action 4: Onze droom voor een duurzame wereld, notre rêve pour un monde durable

Nederlands

Intro

De 10-12 en 12-14-jarige leerlingen van de 12 klassen ontmoeten elkaar opnieuw life in de WA of FR school. De VL bezoeken dus de WA of FR school.

Fase 4.1

Nu is het de bedoeling dat de acties die plaatsvonden in het kader van de thema’s rond duurzame ontwikkeling aan elkaar voorgesteld worden. Hiervoor wordt op de FR of WA school een volledige dag (9.30 tot 15u.) voorzien. De groepjes die reeds in een vorige actie met elkaar informatie uitwisselden zien elkaar nu ‘life’ en wisselen informatie met elkaar uit omtrent hun uitgewerkte acties en dit via de door hen voorbereidde presentatievorm.

Fase 4.2.

Tijdens het voorstellen aan elkaar met een door henzelf gekozen presentatievorm, is het belangrijk dat er ook effectief iets geleerd wordt uit elkaars acties. In die zin moeten ze van elkaar aangeven wat ze specifiek leren uit de voorgestelde acties en waar ze nog verbetersuggesties zien. Dit is een soort van SWOT analyse voor elke actie. Moet deze op een attractieve manier voorgesteld kunnen worden (vb. vlog die ter plekke samen gemaakt wordt)

Fase 4.3.

Fase 4.1 en 4.2 gebeurt tussen de groepjes onderling van de aan elkaar gekoppelde klassen. Het is ook belangrijk dat er nog een groepsuitwisseling komt, waarbij elk groepje de kans krijgt om ook de acties van de groepjes waarmee ze niet samenwerkten te leren kennen. Dit kan gebeuren onder de vorm van een marktje met materiaal om de actie te illustreren. De markt kan ingeleid of afgesloten worden met het tweetalig lied.

 

Français

Intro

Les élèves de 10-12 ans et de 12-14 ans des 12 classes se rencontrent en life dans l’école WA ou FR. Les VL rendent donc visite à l’école WA ou FR.

Étape 4.1

Objectif : présentation les uns aux autres des actions déroulées dans le cadre des thèmes du développement durable. Une journée complète (9h30 à 15h) est prévue à cet effet dans l’école FR ou WA. Les petits groupes qui échangeaient déjà des informations lors de l’action précédente, échangent maintenant en life des informations concernant les actions qu’ils ont réalisées au moyen de la présentation qu’ils ont préparée.

Étape 4.2

Au cours de la présentation dont ils ont eux-mêmes choisi le format, il est important que les élèves tirent réellement des enseignements de leurs actions respectives. Dans cet esprit, ils doivent indiquer les uns aux autres ce qu’ils ont spécifiquement appris des actions présentées et où ils voient encore des possibilités d’amélioration. Il s’agit d’une sorte d’analyse SWOT pour chaque action. Celle-ci doit pouvoir être présentée de façon attrayante (p. ex. un vlog réalisé sur place).

Étape 4.3

Les étapes 4.1 et 4.2 se déroulent entre les petits groupes mutuels des classes jumelées entre elles. De plus, il est important qu’un autre échange de groupe ait lieu, offrant ainsi la chance à chaque petit groupe d’avoir également connaissance des actions des petits groupes avec lesquels ils n’ont pas collaboré. Ceci peut se dérouler sous la forme d’un petit marché avec du matériel pour illustrer l’action. Le marché peut être ouvert ou fermé avec la chanson en deux langues.